Natural (Barefoot) Running is een efficientere manier van hardlopen met minder schokbelasting voor het lichaam en daardoor minder kans op blessures

Recente blogposts

Achillespees, gevoelig voor blessures

Achillespees, gevoelig voor blessures

Achillespees

De achillespees is de pees die het meest wordt belast in het lichaam, zowel bij het wandelen en hardlopen.

Bij hardlopers zijn de achillespezen vaak een zwak punt en het begin van langdurige blessures, vaak het gevolg van overbelasting. Ik vind het daarom belangrijk om hier aandacht aan te besteden.

Een blog over de achillespees moet bijna wel beginnen met het verhaal uit de Griekse mythologie en de strijder Achilleus die onverslaanbaar was maar een zwak punt had en dat waren zijn achillespezen. Hij was door zijn moeder als baby in een drank gedoopt die hem onsterfelijk zou maken, alleen moest zij hem wel vasthouden bij de enkels. Daardoor kon hij verslagen worden als je hem op zijn hiel zou raken en uiteindelijk veroorzaakte een giftige pijl zijn dood.Lees meer

Een hoger pasritme voor een natuurlijke efficiënte loopstijl

Een hoger pasritme voor een natuurlijke efficiënte loopstijl

Pasritme

Om Natural Running onder de knie te krijgen is het pasritme een belangrijk onderdeel.

Een goed en hoog pasritme gaat namelijk gepaard met een efficiëntere loopstijl. Door een hoger ritme verbruik je minder energie. Dit komt omdat je bij een hoger ritme korter op de grond bent. Bijkomend voordeel is dat je nu sneller op je middenvoet landt wat voor minder impact op je lichaam zorgt en daarmee de kans op blessures aanzienlijk wordt verkleind.

Door kleinere pasjes te maken wordt het makkelijker om in een hoog ritme te lopen. Het is handig om op deze manier te gaan lopen als je voor het eerst begint met hardlopen of terugkomt na een blessure. Omdat je toch weer rustig op moet bouwen kun je beter meteen een andere loopstijl aannemen en gaan wennen aan het lopen in een hoger pasritme.Lees meer

Plantaire Fascie, de springveer van Natural Running

Plantaire Fascie, de springveer van Natural Running

Omdat het een belangrijk onderdeel van je voet is en het steviger maken hiervan onmisbaar is bij een natuurlijke hardloopstijl, schrijf ik mijn blog dit keer over de Plantaire Fascie, ook wel genaamd de springveer van Natural Running.

Wat is nou precies de plantaire fascie?

Dit is een prachtige benaming voor de peesplaat aan de onderkant van de voet, die aan de achterkant verbonden is met het hielbeen en aan de voorkant met de bal van de voet. Bij de Natural Runningtechniek, die ik hanteer, gebruik je de plantaire fascie optimaal en moet je dit eigenlijk zien als de springveer van je voortbeweging. De fascie beschermt de onderliggende vaten en zenuwen bij drukbelasting en absorbeert de schokken tijdens het hardlopen.

Lees meer

Naar het blogoverzicht