Natural (Barefoot) Running is een efficientere manier van hardlopen met minder schokbelasting voor het lichaam en daardoor minder kans op blessures

Recente blogposts

Luisteren naar je lichaam voordat je gaat hardlopen

Waarom luisteren naar je lichaam

Vorige week werd mij duidelijk hoe belangrijk het is om naar je lichaam te luisteren en niet te blijven doorlopen met pijn. Wij zijn zo snel geneigd om maar door te jakkeren in het leven, ook als het om sport gaat.

Komende zondag is de marathon van Amsterdam. Ik had mijzelf ingeschreven voor de halve om samen met 20 anderen deze op blote voeten af te leggen.

Amsterdam

Lees meer

Achillespees, gevoelig voor blessures

Achillespees, gevoelig voor blessures

Achillespees

De achillespees is de pees die het meest wordt belast in het lichaam, zowel bij het wandelen en hardlopen.

Bij hardlopers zijn de achillespezen vaak een zwak punt en het begin van langdurige blessures, vaak het gevolg van overbelasting. Ik vind het daarom belangrijk om hier aandacht aan te besteden.

Een blog over de achillespees moet bijna wel beginnen met het verhaal uit de Griekse mythologie en de strijder Achilleus die onverslaanbaar was maar een zwak punt had en dat waren zijn achillespezen. Hij was door zijn moeder als baby in een drank gedoopt die hem onsterfelijk zou maken, alleen moest zij hem wel vasthouden bij de enkels. Daardoor kon hij verslagen worden als je hem op zijn hiel zou raken en uiteindelijk veroorzaakte een giftige pijl zijn dood.Lees meer

Een hoger pasritme voor een natuurlijke efficiënte loopstijl

Een hoger pasritme voor een natuurlijke efficiënte loopstijl

Pasritme

Om Natural Running onder de knie te krijgen is het pasritme een belangrijk onderdeel.

Een goed en hoog pasritme gaat namelijk gepaard met een efficiëntere loopstijl. Door een hoger ritme verbruik je minder energie. Dit komt omdat je bij een hoger ritme korter op de grond bent. Bijkomend voordeel is dat je nu sneller op je middenvoet landt wat voor minder impact op je lichaam zorgt en daarmee de kans op blessures aanzienlijk wordt verkleind.

Door kleinere pasjes te maken wordt het makkelijker om in een hoog ritme te lopen. Het is handig om op deze manier te gaan lopen als je voor het eerst begint met hardlopen of terugkomt na een blessure. Omdat je toch weer rustig op moet bouwen kun je beter meteen een andere loopstijl aannemen en gaan wennen aan het lopen in een hoger pasritme.Lees meer

Naar het blogoverzicht