Page content

article content

Achillespees, gevoelig voor blessures

Achillespees

De achillespees is de pees die het meest wordt belast in het lichaam, zowel bij het wandelen en hardlopen.

Bij hardlopers zijn de achillespezen vaak een zwak punt en het begin van langdurige blessures, vaak het gevolg van overbelasting. Ik vind het daarom belangrijk om hier aandacht aan te besteden.

Een blog over de achillespees moet bijna wel beginnen met het verhaal uit de Griekse mythologie en de strijder Achilleus die onverslaanbaar was maar een zwak punt had en dat waren zijn achillespezen. Hij was door zijn moeder als baby in een drank gedoopt die hem onsterfelijk zou maken, alleen moest zij hem wel vasthouden bij de enkels. Daardoor kon hij verslagen worden als je hem op zijn hiel zou raken en uiteindelijk veroorzaakte een giftige pijl zijn dood.

Maar wat is nou de achillespees?

De achillespees wordt gevormd door eigenlijk twee pezen die achter op de kuit lopen en samenkomen net boven de enkel en uiteindelijk vastzitten aan het hielbeen. Het zijn de gastrocnemius en de soleus. De pees zorgt voor het naar boven en beneden kantelen van de voet. Als je  deze pees overbelast raakt dan ontstaat er pijn op het moment dat je begint met bewegen. Als deze pijn langdurig wordt genegeerd en je doorgaat met hardlopen ontstaat er stug littekenweefsel en zal je pees constant pijn doen tijdens je hardlooptraining. De overbelasting ontstaat als de belasting op je pees groter is dan de belastbaarheid. Schoenen met stijve zolen waar de buigzaamheid bij de tenen gering is zorgen voor een grote spanning op de achillespees.

Wat zijn mogelijke oorzaken van een onsteking van de achillespees?

  • Een slechte warming-up voordat je begint met de training.
  • Pronatie, het teveel naar binnen kantelen van de voet.
  • Teveel op de hak van je voet landen.
  • Een slechte looptechniek.
  • Slecht zittende hardloopschoenen dragen.
  • Bij vrouwen teveel op hoge hakken lopen, dit zorgt voor een verkorting van de pezen en spieren.
  • Te zwaar belasten van de kuitspieren tijdens het bewegen.
  • Te harde of juist te zachte ondergrond.
  • Te snel verhoogde belasting.

Door deze punten bij jezelf na te lopen, kom je al snel achter de oorzaak van pijn aan je achillespees. Ga naar een goede fysiotherapeut die je kan helpen om van je blessure af te komen.

Om te voorkomen dat je weer een blessure aan je achillespees oploopt, is het belangrijk om een goede hardlooptechniek onder de knie te krijgen en de juiste hardloopschoenen aan te schaffen. Preventie van een blessure aan je achillespees is uiteraard de beste manier, beter voorkomen dan genezen!

Comment Section

0 reacties op “Achillespees, gevoelig voor blessures

Plaats een reactie


*