Page content

Armbeweging tijdens hardlopen

article content

Armbeweging tijdens hardlopen

Hoe belangrijk is een goede armbeweging voor een juiste looptechniek.

Wanneer je denkt dat hardlopen alleen met de benen gebeurt, dan maak je een vergissing. In dit blog ga ik je uitleggen waarom een goede armbeweging het centrale punt van een efficiënte looptechniek is.

De juiste armbeweging is de maatgever voor:

  • pasfrequentie
  • paslengte
  • voetlanding

De houding en de beweging van je armen zorgen tijdens het hardlopen voor de manier waarop je de benen gebruikt.  Je kan je armen vergelijken met een pendel. Hoe meer je de armen gestrekt houdt vanuit de elleboog, hoe groter de zwaaibeweging wordt. Wanneer je de armen in een hoek van minder dan 90 graden houdt wordt de armbeweging korter.  Met een lange armbeweging zal de pas vanzelfsprekend groter worden waardoor je op je hak gaat landen met alle gevolgen van dien voor je gewrichten.

Hetzelfde geldt voor het ritme waarin je de armen beweegt. Beweeg je de armen in een langzaam ritme dan zullen de benen ook langzaam bewegen. Dit werkt ook andersom, bij een snelle armbeweging gaan je benen ook sneller. De meest optimale armbeweging tijdens het hardlopen heeft een frequentie van 180 beats per minuut in samenwerking met de benen die ook in deze frequentie bewegen. Een metronoom is een goed hulpmiddel om dit te meten.

Veel voorkomende fouten in de armbeweging

  • de armen niet bewegen
  • de armen voor het lichaam langs bewegen
  • de armen gestrekt houden

De armen niet bewegen:

De armen worden strak langs het lichaam gehouden en de beweging komt uit het hele schoudergebied. Deze manier van lopen kan een overbelasting van het lichaam tot gevolg hebben.

De armen voor het lichaam langs bewegen:

De handen gaan voorbij het middelpunt van het lichaam en blokkeren op deze manier een natuurlijke loopbeweging. Dit  zorgt voor een extreme rotatie van het bovenlichaam waardoor je veel energie verspilt en sneller moe wordt tijdens het hardlopen.

De armen gestrekt houden:

De armen worden gestrekt langs het lichaam gehouden en zorgen voor een grote pendelbeweging die een grote pas voortbrengt. Nadeel hiervan is dat je steeds meer op je hak gaat landen en daardoor je been overstrekt. Hierdoor kunnen blessures ontstaan aan het knie-en heupgewricht.

armbeweging

Dus ga je morgen de deur uit om lekker hard te lopen, wees je dan bewust van je armen. Want een efficiënte looptechniek begint bij een goede armbeweging!

 

Comment Section

0 reacties op “Armbeweging tijdens hardlopen

Plaats een reactie


*