Page content

Barefoot (style) hardlopen; het nieuwe jaar beginnen met deze tips

Barefoot

Barefoot en een gezonde overgang naar Natural Running.

Het is heel goed mogelijk dat je enthousiast bent geraakt voor barefoot (style) hardlopen of Natural Running  en dat je deze hardlooptechniek meteen wilt gaan toepassen. Ik wil je dan toch even waarschuwen om niet te snel van start te gaan en de volgende tips even door te nemen om de kans op overbelasting en daardoor misschien wel hardnekkige blessures te voorkomen.

Deze hardlooptechniek vereist niet alleen een andere manier van hardlopen dan je altijd gewend was maar vraagt ook om meer bewustwording bij het plaatsen van je voeten en je lichaamshouding. We hebben het hier over proprioceptie, het vermogen om de positie van het lichaam  en lichaamsdelen waar te nemen. Hoe kom je tot een goede overgang van je eerdere loopstijl naar deze Natural Running techniek?

  • Het begint met goed naar je lichaam te luisteren en te weten dat je zelf in staat bent om de manier waarop je lichaam reageert te veranderen.
  • Warm voor het hardlopen de spieren in je voeten op met oefeningen. Bijvoorbeeld door een tennisbal onder je voet heen en weer te rollen.
  • Wandel voor je begint met hardlopen en neem je lichaam waar.
  • Let op een juiste voorvoetlanding -en afzet.
  • Begin op barefoot en neem je schoenen mee als handgewicht. Wanneer je voelt dat het genoeg is doe dan je schoenen aan!
  • Neem tussendoor voldoende rust. Je zult merken dat je de spieren anders belast en dat vraagt om aanpassing.
  • Verander niet te snel. Wanneer je op barefoot gaat hardlopen of met minimalistische schoenen doe dan 1/3 van je training op de nieuwe manier en 2/3 op je oude schoenen.
  • Wees je bewust van je ademhaling. Probeer zoveel mogelijk door de neus in en uit te ademen. Doe ook ademhalingsoefeningen om je lichaam te trainen goed door te ademen.
  • Wees je bewust van de grond waarop je loopt. Zeker als je op blote voeten wilt gaan lopen is het raadzaam te beginnen op een harde ondergrond omdat je dan sneller voelt wanneer het genoeg is.
  • Wees aardig voor je zelf en zeker voor je voeten. Geef de voeten regelmatig een massage. Je kan dit heel goed zelf doen, maar af en toe een voetzonereflexmassage is ook niet verkeerd.

De overstap naar barefoot of Natural Running heeft tijd nodig en je zult zeker in het begin als ervaren loper een stapje terug moeten doen. Als je eenmaal ervaart wat de voordelen zijn en je voeten sterker beginnen te worden merk je dat een langzame opbouw jou uiteindelijk een snellere loper maakt. Je maakt je voeten blij en je hele lichaam zal er baat bij hebben. De spieren en pezen krijgen minder te verduren en de kans op blessures is daardoor kleiner. Je hartslag en bloeddruk worden lager en uiteindelijk krijg je ook een betere botdichtheid en tevens minder kans op stress. Wil je zeker weten dat je de juiste techniek gebruikt, boek dan een training bij een Natural Running coach.

 

 

Comment Section

0 reacties op “Barefoot (style) hardlopen; het nieuwe jaar beginnen met deze tips

Plaats een reactie


*