Page content

Het belang van een loopanalyse

checkyourtechnique

Een loopanalyse voor een correcte houding

Bewegen hoort een plezierige, bevrijdende en vreugdevolle ervaring zijn. Echter, te veel mensen raken elk jaar geblesseerd (ongeveer 80% van de lopers) als gevolg van verkeerd schoeisel en onvoldoende loopvaardigheid en kracht. De sleutel voor een lange levensduur van een efficiënte en natuurlijke loopbeweging bereik je door je hersenen opnieuw te verbinden met de sensorische informatie afkomstig van de zolen van je voeten. Dit wordt bereikt door het opnieuw leren van de vaardigheid van het lopen en door het opbouwen van voldoende sterkte. Je schoenen uittrekken en denken dat dit vanzelf gaat is een naïeve gedachte. We zijn het niet meer gewend om naar ons lichaam te luisteren en te voelen wat we nodig hebben tijdens het hardlopen. Daarom wordt Natural running ook wel Mindfull running genoemd. Als ervaren Natural runner en Vivo Barefoottrainer kan ik je helpen om meer over je eigen lichaam en je loopstijl te leren. Dit doe ik door een loopanalyse aan te bieden op de lopende band. Dit geeft  je ook inzicht in je gevoeligheid voor blessures.  Door de loopanalyse te filmen kun je zelf waarnemen wat jou manier van lopen is en wat er verbeterd moet worden.

De belangrijke pijlers bij een loopanalyse:

1. Houding

Bij de houding is het van belang om te kijken hoe je je voeten neerzet, wat je met je armen doet en hoe de positie van je romp en hoofd is ten opzichte van je heupen. Bij de algehele coördinatie van de loopbeweging zijn je armen medebepalend voor je ritme en balans tijdens het lopen. Wat ik veel zie gebeuren is dat de armen voorbij de middenlijn van het lichaam worden bewogen of dat de armen helemaal niet  bewogen worden. Ook zie ik veel lopers die hun schouders meebewegen. Een correcte houding van de armen is deze naast het lichaam te bewegen in een hoek van iets meer dan 90 graden. De romp en het hoofd zijn loodrecht op de heupen en enkels en je kijkt als het ware naar de horizon. Dit is goed te zien en te corrigeren tijdens de loopanalyse.

2. Ritme

Het ritme is ook van groot belang. Door in een hoger pasritme te lopen worden de passen automatisch kleiner en land je al snel op je middenvoet. Een pasritme van 180 beats wordt aanbevolen om een zo efficiënt mogelijke loopstijl te creëren en de kans op blessures te verkleinen. Met dit pasritme blijft je voet in de afzet fase meer onder het lichaam wat de hele lichaamshouding ten goede komt. Het contact met de grond wordt korter en verminderd.

3. Ontspanning

De ontspanning van je bovenlichaam, schouders, polsen, handen, enkels en voeten is van groot belang tijdens het lopen. Door op de natuurlijke manier hard te lopen komt er ook meer ontspanning in het lichaam.

4. Voetlanding

Veel mensen landen op hun hak tijdens het hardlopen terwijl het heel belangrijk is om op je middenvoet te landen en je voet uit te rollen. Je plaatst je voeten direct onder je heupen in lijn met het middelpunt en de zwaartekracht van je lichaam. Tijdens de loopanalyse laat ik je ook ervaren hoe het is om op blote voeten hard te lopen waardoor je nog meer voelt hoe je voetlanding is en wat het effect hiervan is op je loophouding. Door simpele aanwijzingen en aanpassingen ga je tijdens de loopanalyse al aan de slag met het verbeteren van deze pijlers en ervaar je het plezier van een ontspannen en natuurlijke manier van hardlopen.

Comment Section

0 reacties op “Het belang van een loopanalyse

Plaats een reactie


*