Page content

Loopanalyse

Loopanalyse

Wat is een loopanalyse.

 

Wat doen we tijdens een loopanalyse.

Een loopanalyse of bewegingsanalyse vindt plaats op de lopende band. Tijdens het lopen op de lopende band blijf je namelijk op je plaats en is het goed waar te nemen wat jou manier van hardlopen is. Je loopt op een snelheid die voor jou comfortabel aanvoelt. We kunnen deze loopanalyse opdelen in twee fasen:

  • Fase 1: met je hardloopschoenen aan lopen zoals je altijd al gedaan hebt.
  • Fase 2: op blote voeten lopen en in je lichaam waarnemen hoe je zou moeten lopen

De beide fasen worden gefilmd waardoor je een goed beeld krijgt van jou hardloopstijl voor en na. Ik observeer daarbij de voeten om eventuele onvolkomenheden waar te nemen die aandacht nodig hebben om zo op voorhand al de kans op blessures sterk te verminderen. Daarnaast let ik op je houding en loopritme en geef ik je feedback hierop. Tussen de beide fasen doen we doelgerichte oefeningen om de beweeglijkheid van het enkelgewricht te testen. Daarnaast help ik je bij een goede rompstabiliteit en laat ik je springen om ritme en kracht te oefenen. Dit zijn oefeningen die je na afloop van de loopanalyse zelfstandig kunt doen tijdens het hardlopen.

Waarom doen we fase 2 van de loopanalyse op blote voeten?

In de voet zitten naast 26 botten en 33 gewrichten en 19 spieren ook heel veel zenuwuiteinden. Deze zenuwuiteinden geven signalen door naar de hersenen en krijgen weer informatie terug. Als je altijd op je hakken landt en je doet dit op de blote voeten dan zal het signaal al snel zijn dat het niet fijn voelt. Door een hoger pasritme te hanteren wordt de pas vanzelf korter en ga je meer op de bal van je voet landen. Door het grondcontact zo kort mogelijk te houden verklein je ook weer de kans op blessures.  Je hele houding wordt automatisch gecorrigeerd. Wanneer je daarna weer op schoenen loopt zal het anders aanvoelen en zul je merken dat het lopen op een natuurlijke manier je minder energie kost.

Wanneer je na de loopanalyse op de natuurlijke manier wilt hardlopen dan is het volgende van groot belang:
  • Ga nooit zelf experimenteren met de Barefoot style, hierdoor vergroot je de kans op blessures
  • Wandel regelmatig op blote voeten want dat maakt je voeten en enkels sterker
  • Loop met een goede lichaamshouding
  • Zorg voor het juiste hardloopritme en korte passen
  • Zorg dat je lichaam ontspannen is.
  • Kies voor de juiste hardloopschoenen en doe je traditionele schoenen de deur uit.

Na afloop bespreken we wat er verder nodig is om het Natural Running onder de knie te krijgen. Dit kan een Natural Running clinic zijn of een hardlooptraining binnen of buiten. Dit kan 1 op 1 of in groepsverband. Kijk voor een uitleg hierover bij Natural Running training. Daarnaast geef ik advies over de juiste hardloopschoen. Alles in het belang van het blessurevrij hardlopen!

Loopanalyse