Page content

Natural running en minimalistische schoenen

article content

Natural running en minimalistische schoenen

Natural running: de keuze voor minimalistische schoenen

Natural Running is de manier van hardlopen zoals wij duizenden jaren geleden al deden toen wij nog geen schoenen droegen. Als jager en verzamelaar moest je soms kilometers lopen en hardlopen op blote voeten met of zonder bescherming, om aan voedsel te komen. Het is een stijl van hardlopen waarbij je veel meer op je voorvoet en middenvoet land en je minder energie kwijt bent door de natuurlijke beweging. In de voet zitten heel veel zenuwuiteinden. Door veel op de blote voeten te lopen komen deze zenuwen in contact met de ondergrond waarop wordt bewogen. Dit geeft een signaal naar de hersenen, die op zijn beurt weer feedback geeft of er iets moet veranderen aan de loopstijl of dat de beweging goed is. Dit noem je de sensorische feedback. Natural Running levert een goede bijdrage aan deze ervaring.

Natural Running schoenen versus de traditionele hardloopschoen

Natural Running schoenen komen dicht in de buurt van het op blote voeten lopen omdat de zool veel dunner is en de schoen minder ondersteuning geeft dan een traditionele hardloopschoen.

De kenmerken van Natural Running schoenen zijn:

  • Je voeten voelen de ondergrond beter
  • Je voet kan elke beweging maken die het van nature doet
  • Er is een dunne beschermlaag tussen je voetzool en de ondergrond
  • Het liefst geen verschil tussen de hak en voorvoet
  • Zachte en flexibele schoen die meebeweegt met de voet
  • De voet is in een neutrale positie

Het grote voordeel van het op Natural Running schoenen lopen is dat je wordt gedwongen een betere looptechniek te ontwikkelen. Goede voetlanding en andere aspecten van een goede techniek maken het lopen op minimalistische schoenen  tot een succes. Vanwege de dunne zolen wordt plotseling alle gevoel in je voeten geactiveerd en daarmee je ingebouwde hardloopsoftware die in miljoenen jaren is ontwikkeld. De schoenen van onder andere Vivovobarefoot en INOV-8  hebben een geringe of geen verschil tussen hak en voorvoet en zijn uitermate flexibel waardoor je voet nog steeds in staat is alle bewegingen te maken en wordt elke spiertje in de voet en de enkel bezig gehouden. Dit zorgt op den duur voor sterkere spieren waardoor blessures weg blijven. Daarnaast zorgt het voor veel meer stabiliteit van de voeten omdat ze optimaal ervaren op wat voor ondergrond er wordt gelopen. Misschien ben je gewend om schoenen te dragen met dikke zolen maar dit heeft veel nadelen. Doordat de ondergrond niet meer goed wordt gevoeld ontstaat er verwarring in de hersenen door een verkeerd signaal vanuit de voeten. Ook worden de spieren in de voeten en enkels verzwakt omdat ze zitten ingepakt in deze overbeschermende schoenen. De traditionele hardloopschoen met eventuele aanpassingen tegen over-pronatie en het grote verschil tussen hak en voorvoet zorgen ervoor dat onze voeten veel te zwak worden en daardoor doorzakken. Dit kan tot gevolg hebben dat er klachten onstaan in andere delen van het lichaam zoals bij de de knieën en de heupen. Je gewrichten hebben die demping helemaal niet nodig , die demping zorgt er zelfs voor dat je het contact met de ondergrond verliest. Je voeten zijn niet in staat om te bewegen en het voelt aan alsof je voeten in het gips zitten.  Deze hardloopschoenen maken elke landing hetzelfde. De beste manier om voetproblemen te voorkomen of te herstellen is de voet  weer te behandelen zoals de natuur het heeft bedoeld. Zodra je de overgang van de traditionele hardloopschoen naar een minimalistische schoen of zelfs blote voeten hebt gemaakt, zal je met de juiste training merken dat dan juist de blessures wegblijven! 

natural-running-impact-transient-absent   natural-running-impact-transient

Comment Section

1 reactie op “Natural running en minimalistische schoenen

Plaats een reactie


*