Page content

Natural Running

Natural Running

Hoe leer je Natural Running?

Deze barefoot-style trainingsmethode geeft je de lichamelijke en mentale basis om de overgang te maken van een traditionele naar een natuurlijke manier van hardlopen. Denk dus niet dat je na het uittrekken van je hardloopschoenen gelijk een goede hardlooptechniek te pakken hebt. Als je altijd hardloopschoenen hebt gedragen met schokdemping en bescherming dan raakt je lichaam hieraan gewend. Wanneer je op blote voeten hardloopt dan zul je merken dat je spieren niet echt sterk zijn en dat je houding uit balans is. Je hebt dus eerst oefening en training nodig want hardlopen is een vaardigheid. En als je dit eenmaal onder de knie hebt dan kun je gaan genieten van het efficiënte en blessurevrije hardlopen. Daarbij ontzie je spieren, gewrichten en pezen en wordt de kans op blessures minimaal.

De trainingsmethode van Natural Running heeft 4 stappen die je kunt doorlopen om dit succesvol te leren doen:

1.Barefoot lopen:

Waarschijnlijk heb je lange tijd je voeten overbeschermd en het signaal naar je hersenen overgebracht dat er heel voorzichtig omgegaan moet worden met je voeten. Op het moment dat je effectief op blote voeten gaat lopen, moeten je hersenen zich als het ware opnieuw programmeren. Eigenlijk moeten de hersenen weer leren omgaan met de sensatie die het lopen op blote voeten teweeg brengt in plaats van dat het wordt gezien als een bedreiging voor je voeten. Het contact van je voeten met de grond wordt bewuster en doeltreffender en je doet het met meer zelfvertrouwen. Hoe je doeltreffend op blote voeten loopt ga ik je leren, dit kan in principe ook op een minimalistische schoen.

2.Squatten:

Deze dynamische oefening is essentieel voor de natuurlijke beweging. Het zorgt ervoor dat je lichaam naar het middelpunt wordt gebracht en daardoor balans zoekt op de bal van je voet. Voor sommige hardlopers is dit een zware oefening maar het zal er zeker voor zorgen dat je steeds meer kracht opbouwt in je lichaam. Daarnaast zorgt squatten voor flexibiliteit in de knieën, enkels, heupen en ruggengraat en het rekt de pezen, spieren en gewrichten op. Voor een juiste squat heb je de juiste begeleiding nodig.

3.Springen:

Voor een goede sprong is veel kracht en bekwaamheid nodig. Goed leren springen bouwt kracht, stabiliteit en flexibiliteit op.  Het verbetert de elasticiteit van je pezen en zorgt ervoor dat je ritmisch leert te bewegen. Pezen heb je in je hele lichaam, het verbindt je spieren met je botten.Wanneer je deze elastieke banden oprekt dan veren ze terug op hun plaats en voorzien je lichaam van energie. De manier van hardlopen heeft hier effect op omdat strekken en inkorten van onze pezen het meest effectief zijn wanneer het in een bepaalt cadans (aantal tellen per minuut) gedaan wordt. Wanneer deze cadans niet klopt ontstaan er blessures. In deze fase van natural running  training leer je dus begrijpen dat het springen belangrijk is voor het aanleren van de juiste elasticiteit en ritme tijdens het hardlopen.

4.Barefoot hardlopen:

De voorgaande oefeningen van de Natural Running training hebben ervoor gezorgd dat je houding en natuurlijk loopritme is verbeterd. Deze activiteiten hebben de samenwerking tussen je voeten, je hersenen en de rest van je lichaam als het ware geherprogrammeerd. Als je tevreden bent over je manier van lopen, squatten en springen is het tijd voor de laatste stap, Barefoot hardlopen. Als je de vorige stappen goed doorlopen hebt dan hoeft het Barefoot hardlopen je geen moeilijkheden te geven. Let er wel op dat dit een nieuwe manier van bewegen is, doe het dus rustig aan. Ben je bijvoorbeeld gewend om 20 km. op gewone hardloopschoenen te lopen, verwacht dan niet dat dit ook gelijk lukt op blote voeten of minimalistische hardloopschoenen. Er is veel dat je moet onthouden als je voor het eerst op deze manier gaat hardlopen, om het makkelijker voor je te maken gebruik ik een checklist met de 3 belangrijkste punten namelijk:

Houding:

Houd je hoofd en borst rechtop en zorg ervoor dat je bovenlichaam stabiel en ontspannen blijft. Focus op de landing van de bal van je voet en vermijdt landing op de zijkant van je voet of de voorkant van je tenen.

Ritme:

Om de juiste cadans te bereiken moet je waarschijnlijk de grond vaker raken dan je gewend bent. Je moet dus niet sneller lopen maar je passen korter maken. Het ideale ritme is 180 beats per minuut.

Ontspanning:

Een ontspannen lichaam tijdens het hardlopen zorgt ervoor dat het minder energie kost om hard te lopen. Luister naar je voetlanding, stille voeten zijn ontspannen voeten! Dit vergt wat oefening en als je het moeilijk vindt dan kan ik je door middel van ontspanningsoefeningen hierbij helpen.

Een volkomen ontspannen en bekwaamvolle looptechniek is een teken dat je Natural Running methode eigen hebt gemaakt. Maar wees geduldig want het kost tijd en oefening. Ga dus niet zomaar op minimalistische schoenen of blote voeten hardlopen. Het is aan te raden om dit bij mij te doen, bij de eerste in Nederland gecertificeerde Born to Run Coach (BTR).

Dus vul vandaag nog het contactformulier in!