Page content

article content

Plantaire Fascie, de springveer van Natural Running

Omdat het een belangrijk onderdeel van je voet is en het steviger maken hiervan onmisbaar is bij een natuurlijke hardloopstijl, schrijf ik mijn blog dit keer over de Plantaire Fascie, ook wel genaamd de springveer van Natural Running.

Wat is nou precies de plantaire fascie?

Dit is een prachtige benaming voor de peesplaat aan de onderkant van de voet, die aan de achterkant verbonden is met het hielbeen en aan de voorkant met de bal van de voet. Bij de Natural Runningtechniek, die ik hanteer, gebruik je de plantaire fascie optimaal en moet je dit eigenlijk zien als de springveer van je voortbeweging. De fascie beschermt de onderliggende vaten en zenuwen bij drukbelasting en absorbeert de schokken tijdens het hardlopen.

Wanneer je vaak of altijd op blote voeten loopt, zul je merken dat er aan beide kanten van je voeten na een tijdje een sterk fundament ontstaat en wordt de kans op blessures sterk verminderd.

Helaas lopen de meeste hardlopers op traditionele hardloopschoenen met dikke zolen en is de verbinding tussen de plantaire fascie en de tenen meestal een stuk zwakker geworden.

Ook steunzolen maken de voetspieren zwakker, terwijl je misschien denkt dat dit juist support geeft aan je voeten. Niets is minder waar, deze support neemt juist de functie van plantaire fascie over, waardoor het je op langer termijn niets oplevert. Je bent gedoemd tot het gebruik hiervan zolang je hardloper bent.

Spierversterkende oefeningen

Wil je het geheel weer in evenwicht brengen zul je oefeningen moeten doen om de spieren van de tenen en hun verbinding met de fascie weer sterker te krijgen. Dit is nodig voor een stevig fundament en uiteindelijk meer loopplezier. Touwtje springen is een zeer bruikbare oefening maar bouw dit wel rustig op en let erop dat je landt op je middenvoet. Een andere simpele maar doeltreffende oefening die je bijv. dagelijks na het douchen kunt doen is het naar je toetrekken van een handdoek met je tenen. Mijn favoriete oefening is een tennisbal onder mijn voet heen en weer rollen, daarvan worden je spieren steeds soepeler.

Blessure bij hardlopers

Een veel voorkomende blessure bij hardlopers, en vooral degene die schoenen dragen, is een ontsteking van de peesplaat; beter bekend als plantaire fasciitis. Dit ontstaat door een overbelasting van de peesplaat en meestal zit de pijn bij de aanhechting met het hielbeen.

Spanning op de kuitspieren of de achillespees, welke de verbinding vormt tussen de kuitspieren en het hielbeen, kunnen ervoor zorgen dat de voet plat wordt getrokken. Er ontstaat op die manier steeds meer spanning op de pees, waardoor er bij een langdurige spanning een ontsteking aan de plantaire fascie kan ontstaan.

Mijn advies is daarom dat je zorgvuldig omgaat met je voeten en de oefeningen doet die ik beschreef. Bouw het hardlopen op blote voeten heel langzaam op maar doe dit nooit zonder deskundig advies, kom eerst bij mij een loopanalyse doen. En last but not least, gooi je hardloopschoenen met dikke zolen in de vuilnisbak en koop eventueel goede minimalistische hardloopschoenen -of sandalen.

Comment Section

0 reacties op “Plantaire Fascie, de springveer van Natural Running

Plaats een reactie


*