Page content

Spieren die van belang zijn bij het hardlopen

article content

Spieren die van belang zijn bij het hardlopen

De belangrijkste spieren voor hardlopers

Als je aan hardlopen denkt dan denk je aan sterke beenspieren om je te kunnen voortbewegen. Maar er is meer voor nodig om van A naar B te komen en dat is een samenwerking tussen verschillende spiergroepen. Sterke spieren in alle delen van je lichaam zorgen ervoor dat je het lopen langer volhoudt, dat je lichaam rechtop  blijft en dat je armen goed in beweging blijven. Van belang zijn:

  • Beenspieren
  • Buik en rugspieren
  • Armspieren

 

Beenspieren

De spieren in je benen zorgen voor de beweging die nodig is voor hardlopen en wandelen. Elke spier heeft zo zijn eigen werking , maar het is wel noodzakelijk dat de spieren goed samenwerken en dat ze allemaal goed getraind zijn om blessures te voorkomen. De belangrijkste spieren van het been zijn:

  • Gluteus Maximus of de grote bilspier: de musculus glutaeus maximus beweegt het bovenbeen achterwaarts en stabiliseert de onderrug. Ook kan deze spier het been naar buiten draaien. De aan hechting van deze spier loopt van het heiligbeen naar de buitenzijde van het bovenbeen.
  • Hamstring: de hamstrings kunnen de knie buigen en lopen vanaf de onderrug tot onder de knie. Deze spier is een bi-articulaire spier, een spier die over twee gewrichten loopt.
  • Quadriceps femoris: deze spier loopt vanaf de heup en bovenbeen naar het scheenbeen en zorgt voor de strekking van het bovenbeen.
  • Adductoren van het bovenbeen: lopen van het zitbeen naar de binnenzijde van het bovenbeen en de binnenzijde van de knie. Ze zijn in staat om de knieen naar elkaar toe te bewegen.
  • Soleus:  deze zorgt voor de strekking van de voet in het enkelgewricht
  • Gastrocnemius: deze zorgt voor buiging van het onderbeen vanuit het kniegewricht
  • Achillespees:de soleus en de gastrocnemius vormen samen de achillespees en deze spier zorgt voor strekking van de enkel bij de afzet en stabilisatie  van de enkel.

 

 

spieren

Buik en rugspieren

Niet alleen de beenspieren zijn van belang bij het hardlopen. De buik- en rugspieren zijn minstens zo belangrijk. Als deze spieren niet sterk genoeg zijn dan verandert dat je loophouding en vergroot het de kans op blessures De volgende spieren van de buik en rug zijn van belang

  • Erector spinea: deze spier loopt langs de hele ruggengraat en houdt het lichaam rechtop
  • Iliopsoas – heup/lendespier: deze spier loopt van de lendewervels naar het bovenste deel van het dijbeen. Helpt mee bij het naar achteren bewegen van het dijbeen.
  • Rectus abdonimus of rechte buikspier: loopt van de 5 en 7e rib naar het schaambeen en is in staat het bekken te kantelen en het vooroverbuigen van de romp.
  • Obliquus abdonimus of schuine buikspier: deze bestaat uit een binnenste en buitenste buikspier en kan de romp draaien en opzij bewegen.
  • Quadratus Lumborum of lendespier: heeft verschillende funties bij de beweging van de romp, helpt mee bij het opzij bewegen en bij de kanteling van het bekken.

 Armspieren

  • Triceps brachii :  deze spier ligt aan de onderkant van de bovenarm en zorgt voor strekking van de onderarm
  • Biceps brachii :    deze spier ligt aan de voorkant van de bovenarm en zorgt voor buiging van de arm.

armspieren

Het is eigenlijk onvoorstelbaar hoeveel spieren je gebruikt tijdens het hardlopen. Des te meer een rede om te letten op je loophouding. Tijdens mijn Natural Running trainingen help ik je om je bewust te worden van de juiste hardloopbeweging zodat je je spieren optimaal gaat gebruiken en de kans op blessures minimaal wordt.

 

Comment Section

0 reacties op “Spieren die van belang zijn bij het hardlopen

Plaats een reactie


*