Page content

Squatting voor een goede balans en looptechniek

article content

Squatting voor een goede balans en looptechniek

Squatting techniek voor een goede hardloopstijl

Squatting is een goede techniek om je “barefoot-style” hardlopen te ontwikkelen en daarmee ook de kans op blessures te verminderen.

De volgende zaken dragen bij aan een verbetering van je houding:

  • Balans: Een juiste manier van squatting brengt je lichaam boven de bal van je voet, wat essentieel is voor de beweging op blote voeten.
  • Kracht: Een squat bouwt kracht op in de delen van je lichaam die nodig zijn voor een juiste manier van een “barefoot” hardloopstijl.
  • Flexibiliteit: Een juiste squat zorgt voor meer flexibiliteit in je enkels, knieën en ruggegraat. Het zorgt voor het strekken van belangrijke pezen, spieren en bindweefsel. Dit zorgt ervoor dat de kans op blessures afneemt.

Hoe doe je een squat

Door op de juiste manier de squatting techniek toe te passen leer je op een nieuwe manier hardlopen. Het goed uitvoeren van de squat is niet gemakkelijk. Je zult langzaam kracht moeten opbouwen om een goede houding aan te nemen en om diverse spieren en pezen op een nieuwe manier te leren stretchen. Neem de tijd en doe het rustig aan! Je balans bewaren is de belangrijkste stap in deze oefening.

Squat in zit-positie

Zorg ervoor dat je gewicht op de bal van je voeten rust en vermijdt het verlangen om je gewicht te verplaatsen naar je hiel. Een goede manier om de squat onder de knie te krijgen is door deze regelmatig uit te voeren naast je hardlooptraining, zo bouw je op een snelle manier kracht en flexibiliteit op.

Dynamische squat

Bij deze squatting techniek draait het om houding en balans. De beste manier om de squat met een goede techniek uit te voeren is om een gewichtstang te gebruiken van minstens 5kg. Net zoals bij de vorige squat gaat het gewicht naar de bal van je voet en let je op de juiste balans.

Het moet niet zwaar aanvoelen om deze squat uit te voeren, het moet een verende beweging zijn waarbij zo weinig mogelijk spier actie gebruikt wordt. Het dynamische aan deze oefening is dat het meer over de beweging gaat dan het behouden van je positie

De dynamische squatting techniek kan op 2 manieren worden uitgevoerd.

Squat 1

Houd je armen horizontaal en balanceer de stang ter hoogte van je sleutelbeen Wanneer je de squat doet dan houdt je de stang in om ervoor te zorgen dat  je houding goed wordt.

 Squat 2

Houd de stang horizontaal boven je hoofd. Zorg weer dat je gewicht boven de bal van je voet is en houd je borst en hoofd rechtop.

Comment Section

0 reacties op “Squatting voor een goede balans en looptechniek

Plaats een reactie


*