Page content

Rompstabilisatie voor beginners

article content

Rompstabilisatie voor beginners

Rompstabilisatie oefeningen

Bij Natural Running is het van groot belang dat het hele lichaam in balans is. Een verkeerde houding kan je belemmeren tijdens je training. Elk onderdeel van het lichaam is belangrijk en hoort correct gebruikt te worden tijdens het hardlopen. Daarom zijn loopoefeningen en coördinatieoefening voor de rompstabilisatie van groot belang. Zeker wanneer je begint met hardlopen zorgen deze oefeningen voor een versterking van je onderrug en je buikspieren. Doe je dit niet dan worden deze spieren sneller vermoeid waardoor je een verkeerde loophouding kunt krijgen. Een goed begin is het halve werk, dus wil je een goede start maken met hardlopen dan raad ik je de volgende twee oefeningen voor rompstabilisatie aan:

  1. Viervoeter
  2. Sit-up

 

1. Oefening viervoeter

Ga bij deze oefening als volgt te werk:

  • Knieën op de grond onder de heupen
  • Armen voor je op de grond onder de schouders
  • Je hebt je rug gestrekt
  • Je hoofd is in een lijn met nek en rug , waarbij je dus naar de grond kijkt
  • Je steekt nu je rechterarm naar voren en je linkerbeen gestrekt naar achteren
  • Houdt deze positie afhankelijk van ervaring 10 tot 40 seconden vast
  • Doe hierna de andere arm en been en herhaal dit nog 2 keer


2. Oefening Sit-up

Ga bij deze oefening als volgt te werk:

  • Ga op je rug liggen
  • De knieën licht opgetrokken
  • De armen getrekt naast het lichaam
  • Houdt de buikspieren licht aangespannen
  • Beweeg nu rustig naar voren en langzaam weer terug naar uitgangspositie
  • Herhaal dit 15 tot 25 keer in 3 sets

 

Dus wil je beginnen met Natural Running, begin dan met deze versterkende oefeningen. Dit komt zeker van pas bij een goede en gebalanceerde loophouding.

Comment Section

0 reacties op “Rompstabilisatie voor beginners

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.